Programma

donderdag 21 november 2024
16:00 - 20:00

Organisaties van de toekomst zijn die organisaties die zich voortdurend weten aan te passen aan veranderende context en medewerkers weten te binden en boeien. Veranderingen worden gerealiseerd als leidinggevenden en medewerkers geïnformeerd, intrinsiek gemotiveerd en toegerust zijn om bij te dragen aan het realiseren van de strategische ambities van een organisatie. Communicatie heeft hierbij een cruciale rol, want hoe zorg je dat iedereen het verhaal van de organisatie uitdraagt en dat medewerkers weten, willen en kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie? 

Dit college gaat over bouwen aan aligned workforce en een sterk werkgeversmerk (samen met HR en marketing). Ook komen thema’s als leiderschap, diversiteit & inclusie en sociale veiligheid aan bod. Jasper vertelt over de basis van betrekken, binden en boeien, deelt twee strategische raamwerken, feiten & cijfers en vertelt over hoe je als communicatieafdeling daadwerkelijk duurzaam waarde toevoegt op dit gebied.

Jasper de Boom
donderdag 28 november 2024
16:00 - 20:00

Kun je jezelf voorbereiden op een crisis en hoe doe je dat? Door het toepassen van goed issuemanagement en scenariodenken kun je als directeur communicatie proberen te voorkomen dat jouw organisatie in een crisis terecht komt. Mocht de organisatie wel in een crisis terechtkomen, ben jij de aangewezen persoon om de organisatie in rustiger vaarwater te leiden. Deze masterclass gaat o.a. in op hoe je een crisis kan zien aankomen (en misschien wel kan voorkomen) en de knoppen waar jij in tijden van crisis wel en niet aan kunt draaien. Je leert hoe je de rust bewaart en hoe je als leider op de juiste momenten interventies doet.

In masterclass is er ook aandacht voor jouw rol als adviseur. Hoe houd je je hoofd koel en je hart warm, zodat jij moedig kan blijven adviseren? En hoe ga je na een crisis weer terug naar normaal? In dit pragmatische college vol tips en trics, deelt Wendy de meest actuele inzichten met het managen van crisissen vanuit communicatiestandpunt. Ook speelt ethiek een rol in deze masterclass.

Wendy Eelsing
dinsdag 3 december 2024
16:00 - 20:00

De grens tussen binnen en buiten is in de loop van de tijd poreus geworden. Het is een open deur. En toch is er weinig moeilijker dan de deur van je organisatie radicaal open te zetten. Die grenzeloosheid heeft verschillende gevolgen. Deels zijn dat negatieve gevolgen, zoals verwarring die lijkt op een identiteitscrisis. Deels ook positieve gevolgen: innovatieve samenwerkingen, omdat de toegang tot anderen gemakkelijker is geworden. De organisatie staat niet meer op zichzelf, maar wordt een onderdeel van een ecosysteem. Dat is alignment van een andere orde.

Er zijn veel kansen voor communicatie in deze nieuwe situatie. De afstemming van belangen wordt cruciaal, er komen meer resources vrij doordat je onderdeel wordt van een groter geheel, de ambities kunnen opgeschroefd, de maatschappelijke bijdrage wordt helderder, en er liggen relevante uitdagingen voor professionals voor het oprapen. Communicatie komt in deze nieuwe situatie op de strategische positie waar het hoort. Niet als sluitstuk, maar aan de voorkant.

Van welk ecosysteem word je onderdeel, en wat is daarin de bijdrage? Een communicatiedirecteur die in dat speelveld leiding kan geven zal waarde creëren, vragen oproepen, antwoorden niet weten en enorme hoofdpijndossiers tegenkomen.

Gastoptreden: Saskia geeft tijdens dit college een inkijkje in hoe de veranderende maatschappelijke context de externe communicatiestrategie van Shell beïnvloedt. Als communicatiedirecteur is het belangrijk invloed te hebben op drie zaken in de organisatie: 1) communicatie 2) het gedrag van jouw bedrijf 3) performance van jouw bedrijf. Saskia deelt learnings en inzichten in hoe de communicatiedirecteur de reputatie van het bedrijf in turbulente tijden kan bewaken.

Dr. Mark van Vuuren Saskia Kapinga
donderdag 12 december 2024
16:00 - 20:00

Wij leven in een wereld van data, ChatGPT en AI. Nieuwe verdienmodellen ontstaan waardoor de bedrijven die data en AI gebruiken het winnen van de bedrijven die dat niet doen. Ook in bijna elk vakgebied vervangen de mensen die met data, BI en AI werken de mensen die dat niet doen. Wat bepaalt succes in deze wereld van data en waarom is het kunnen omgaan met data zo belangrijk?

In deze masterclass wordt de nieuwe ‘data-driven’ manier van werken toegelicht. Je leert hoe jouw communicatieafdeling strategische beslissingen kan nemen op basis van data, slimme oplossingen kan bieden aan klanten en efficiënter kan werken. Wanneer is jouw communicatieafdeling succesvol en hoe maak je deze resultaten meetbaar? Wat meet je wel en niet en waar haal je data vandaan? In het college komen voorbeelden aan bod om ChatGPT en generatieve AI in te zetten ter ondersteuning van een communicatiebeleid, voor klantinteractie en contentcreatie, zoals copywriting en beeldmateriaal. Je maakt kennis met de interactive smart agent die letterlijk laat zien wat de communicatievraag van jouw klant is. En tot slot: Welke rollen binnen communicatie gaan verdwijnen en welke komen erbij?   

Alex Dowdalls MSc MBA
donderdag 19 december 2024
16:00 - 20:00

Onze maatschappij is volop in beweging en als samenleving staan we voor grote uitdagingen. Meer van hetzelfde is niet het antwoord. Organisaties moeten zich opnieuw uitvinden en dat geldt ook voor de communicatiefunctie.  Communicatieafdelingen kunnen van waarde blijven, maar dan moeten wel keuzes worden gemaakt.  

Frank Körver gaat in dit college met de deelnemers in gesprek over de positie, rol en toegevoegde waarde van communicatiedirecteuren en werpt met de deelnemers een blik op de toekomst. Welke kansen zien we? Welke rol speelt de communicatiedirecteur in de bestuurskamer? Hoe kun je van strategische waarde blijven? Hoe krijg je grip op onderstromen? En hoe kun je te midden van alle veranderingen een verbindend leider zijn? Dit college helpt je om je steviger te wortelen in de top van de organisatie. Frank’s aanpak zorgt voor boeiende discussies, waarbij hij volop gebruik van praktische werk- en denkmodellen en voorbeelden uit de praktijk.

Gastoptreden: Hoe geef je leiding aan transformatie- en transitietrajecten? Hoe manage je dat vanuit communicatie, zeker als je niet rechtstreeks aan de bestuurstafel zit? En hoe krijg je dan toch de juiste stakeholders of activistische aandeelhouders aan tafel en bouw je daar een relatie mee op? Tijdens dit gastoptreden deelt Herman Betten zijn belangrijkste praktijklessen, waarbij hij met name ingaat op situaties die een beetje schuren.

Frank Körver Herman Betten