Deelsessies

donderdag 6 november 2025 | Cultuur- en congrescentrum Antropia, Driebergen

11:40 - 12:40

De dienstverlening door gemeenten moet steeds beter, moet aansluiten op recente technologieën en leiden tot hogere tevredenheid bij burgers en bedrijven. En… er moet ook flink bezuinigd worden. Terwijl in de afgelopen jaren de arbeidsproductiviteit in de industrie met 65% toenam, was in dienstverlening sprake van stilstand. Welke lessen zijn daaruit voor gemeenten te trekken? Hoe creëer je een dynamische organisatie die de combinatie vindt tussen top-dienstverlening en lagere kosten?

Procesmanagement is dan een logische aanpak. Het gaat daarbij niet om het ‘documenteren van de processen’, het is een methode om diensten diepgaand te bespreken met elkaar, (kostenverlagende) verbeteringen te identificeren en die snel te implementeren. In deze workshop laten Ted Twaalfhoven (CEO) en Dick Langeveld (Commercieel Manager) van Engage Process aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden zien hoe dat kan.

Veel gemeenten hebben de gemakkelijke keuzes om te besparen inmiddels gemaakt, maar die geven meestal niet de gewenste verlichting om de tekorten bij jeugdzorg, Wmo en loon- en prijsontwikkelingen weg te werken. Dat geldt ook voor Doetinchem. Toch lukt het de gemeente al ruim een decennium om een solide financieel beleid met een langjarig sluitende begroting te presenteren. Investeringen in onder meer onderwijshuisvesting, onderhoud eigen vastgoed, mobiliteit en aankoop van gronden bleven mogelijk en zelfs een belastingverlaging van 2,8 miljoen. Het geheim? Met creatieve oplossingen kan er veel en kun je zorgen dat er ook na 2028 nog veel kan, zo leer je in deze sessie van Henk Bulten, wethouder financiën, en Priska Blij, concerncontroller van de gemeente Doetinchem.

Het uitstel van het ravijnjaar biedt de gemeente Utrecht zeer relatieve verlichting. Op een begroting van 2 miljard dreigt ook met het uitstel een tekort van ruim 70 miljoen euro. De stad kent geen bezuinigingscultuur en moet zich voorbereiden op een harde landing. Hanneke Zeevalkink belicht in deze sessie welke keuzes voor hervormingsbezuinigingen zijn gemaakt. Een groeiende stad, een groeiend ambtenarenapparaat: logisch of zijn er kansen om te krimpen?  Hoezeer voelt de stad de pijn?

Meer geld is niet de oplossing voor alle problemen. Minder geld dwingt tot een verandering. Op welke onderdelen kun je het werk anders doen? Zo kun je minder tijd spenderen aan Planning en Control, bestemmingsreserves opheffen, anders indiceren in de Wmo, de jeugdzorg veranderen of drempels inbouwen, en grote investeringsplannen realistischer begroten. Ons gedrag kan anders. En bij een aantal gemeenten zit nog lucht in de begroting en wellicht kunnen inkomsten omhoog. 
In deze sessie kijkt Hilko de Boer samen met de deelnemers naar mogelijkheden. Hij bespreekt praktische voorbeelden en legt stellingen voor. Wil je ook ideeën opdoen of inbrengen wat wel kan? Doe dan mee met deze sessie. Samen komen we verder.

De gemeente Rheden had het al niet zo breed, zacht gezegd, maar met het ravijnjaar in het vooruitzicht leek zich een financiële ramp te voltrekken. Met zowel snoeiharde bezuinigingen als het programma ‘Versterken van de financiele functie’ probeert de gemeente de steven te wenden. Raad, college en organisatie kunnen straks gemakkelijker sturen door de vereenvoudiging van de P en C cyclus. Manager bedrijfsvoering Gerard Zijlstra van de gemeente Rheden zet in deze deelsessie de schijnwerper op de nieuwe systeemaanpak, maar ook op de noodzakelijke verandering in cultuur en gedrag. Hoe ruim je samen de financiële rommelzolder op en hoe hou je samen gemakkelijker grip op de uitgaven? 

15:10 - 16:10

De onzekerheid over Rijkscompensatie is als varen in de mist. Om verspilling van capaciteit en middelen te voorkomen, is het essentieel om over domeinen heen te kijken en plannen door te rekenen. Niet geïsoleerd maar in samenhang. Zo ontstaat synergie. Tijdens deze deelsessie verkennen we hoe dit er in de praktijk uitziet. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en stellingen gaan we in gesprek over de ‘financial van de toekomst’. Wat heeft hij/zij nodig om écht bij te dragen in tijden van onzekerheid? Hoe zorg je voor een toekomstbestendige begroting en behoud je grip op de effectieve inzet van schaarse middelen? Word de financial die het verschil maakt.

Door: Erwin Ormel, managing consultant BMC, en Karin van Duuren, partner Wonen BMC.

Het geld voor gemeenten wordt schaarser en tegelijkertijd worden beschikbare budgetten niet volledig benut ten behoeve van inwoners en organisaties. Belangrijke oorzaak is de toenemende schaarste aan mensen, het personele ravijn. Traditionele budgetsturing in combinatie met het stapelen van ambities en taken loopt vast. Om toekomstbestendig, wendbaar en weerbaar te worden, moeten gemeenten groeien in sturingskracht, leiderschap en modern werkgeverschap. Zo zijn ze in staat om schaarse middelen en mensen effectief in te zetten op geprioriteerde doelen, maatschappelijke impact en het realiseren van positieve veranderingen in onze gemeenschappen. Leer van Remko Bakker en Neil van Engelen van BDO wat de kracht is van een helder kader voor sturingskracht, leiderschap en modern werkgeverschap en leer de belangrijke ingrediënten voor groei en ontwikkeling. 

Gemeenten zien het aantal processen, verantwoordelijkheden en interacties met inwoners steeds verder toenemen. Dit vormt een aanzienlijke uitdaging, vooral gezien de krappe arbeidsmarkt. De toepassing van AI kan helpen de werkdruk te verlagen, kosten te besparen, beleid te ondersteunen en de productiviteit te vergroten. NU al kan AI veel taken overnemen en de mogelijkheden zullen alleen maar groeien. Er zal een AI-werkveld ontstaan dat specifiek past bij de overheid: GOV-AI. 

Mynte, het GOV-AI-serviceplatform van Centric, maakt vele, specifieke vormen van AI veilig en vertrouwd beschikbaar voor gemeenten. Razo van Berkel, AI-engineer bij Centric, neemt de deelnemers aan deze sessie mee in de wereld van AI en vertelt wat deze technologie voor hen kan betekenen.

Het uitstel van het ravijnjaar biedt de gemeente Utrecht zeer relatieve verlichting. Op een begroting van 2 miljard dreigt ook met het uitstel een tekort van ruim 70 miljoen euro. De stad kent geen bezuinigingscultuur en moet zich voorbereiden op een harde landing. Hanneke Zeevalkink belicht in deze sessie welke keuzes voor hervormingsbezuinigingen zijn gemaakt. Een groeiende stad, een groeiend ambtenarenapparaat: logisch of zijn er kansen om te krimpen? Hoezeer voelt de stad de pijn?

De gemeente Rheden had het al niet zo breed, zacht gezegd, maar met het ravijnjaar in het vooruitzicht leek zich een financiële ramp te voltrekken. Met zowel snoeiharde bezuinigingen als het programma ‘Versterken van de financiele functie’ probeert de gemeente de steven te wenden. Raad, college en organisatie kunnen straks gemakkelijker sturen door de vereenvoudiging van de P en C cyclus. Manager bedrijfsvoering Gerard Zijlstra van de gemeente Rheden zet in deze deelsessie de schijnwerper op de nieuwe systeemaanpak, maar ook op de noodzakelijke verandering in cultuur en gedrag. Hoe ruim je samen de financiële rommelzolder op en hoe hou je samen gemakkelijker grip op de uitgaven?