Terwijl veel bedrijven nog vasthouden aan traditionele financiële stuurmiddelen, dringt de noodzaak tot een bredere kijk op waardecreatie steeds verder door. De rol van de CFO transformeert naar Chief Value Officer (CVO), waarbij strategisch inzicht, duurzaamheid, adequaat rendement en stakeholderwaarde een steeds prominentere rol spelen. Maar hoe veranker je meervoudige waardecreatie nu écht in je organisatie? En welke rol speelt finance daarbij?
De transitie van CFO naar CVO vraagt om een verschuiving in focus: van puur financieel naar integraal waardegedreven denken. De grootste uitdaging voor bestuurders en finance is een diepgaand inzicht te krijgen in het daadwerkelijk geïnvesteerd vermogen (de ‘echte’ balans in volle omvang) én zicht te krijgen op de ‘externalities’. Dat dwingt tot strategische voortvarendheid en innovatie.
De rol van finance in organisaties verandert daarmee fundamenteel. Zij komt steeds nadrukkelijk in het hart van de organisatie te staan. In toenemende mate combineren zij inzicht in de complete balans, de P&L, het kasstroomoverzicht met de strategische opties van de onderneming. En daarin wegen zij in toenemende mate het belang van alle stakeholders mee. Governance is cruciaal.