De grens tussen binnen en buiten is in de loop van de tijd poreus geworden. Het is een open deur. En toch is er weinig moeilijker dan de deur van je organisatie radicaal open te zetten. Die grenzeloosheid heeft verschillende gevolgen. Deels zijn dat negatieve gevolgen, zoals verwarring die lijkt op een identiteitscrisis. Deels ook positieve gevolgen: innovatieve samenwerkingen, omdat de toegang tot anderen gemakkelijker is geworden. De organisatie staat niet meer op zichzelf, maar wordt een onderdeel van een ecosysteem. Dat is alignment van een andere orde.
Er zijn veel kansen voor communicatie in deze nieuwe situatie. De afstemming van belangen wordt cruciaal, er komen meer resources vrij doordat je onderdeel wordt van een groter geheel, de ambities kunnen opgeschroefd, de maatschappelijke bijdrage wordt helderder, en er liggen relevante uitdagingen voor professionals voor het oprapen. Communicatie komt in deze nieuwe situatie op de strategische positie waar het hoort. Niet als sluitstuk, maar aan de voorkant.
Van welk ecosysteem word je onderdeel, en wat is daarin de bijdrage? Een communicatiedirecteur die in dat speelveld leiding kan geven zal waarde creëren, vragen oproepen, antwoorden niet weten en enorme hoofdpijndossiers tegenkomen.
Gastoptreden: Saskia geeft tijdens dit college een inkijkje in hoe de veranderende maatschappelijke context de externe communicatiestrategie van Shell beïnvloedt. Als communicatiedirecteur is het belangrijk invloed te hebben op drie zaken in de organisatie: 1) communicatie 2) het gedrag van jouw bedrijf 3) performance van jouw bedrijf. Saskia deelt learnings en inzichten in hoe de communicatiedirecteur de reputatie van het bedrijf in turbulente tijden kan bewaken.