De administratieve last in routinematige processen is hoog, maar voor communicatie tussen professionals zijn de gespreksverslagen met cliënten zeer essentieel. Om deze last te verminderen zijn we het Care2Report onderzoeksprogramma (www.care2report.nl) gestart dat streeft naar een generatieve rapportage op basis van multimodale (audio, video, bluetooth) opname van een consult, gevolgd door kennisrepresentatie, ontologische conversatie-interpretatie en ten slotte het genereren en uploaden van het rapport in het dossier van de cliënt. Nieuwe generatieve AI (bijv. ChatGPT, Gemini, Llama) bieden innovatieve middelen voor interpretatie en samenvatting van conversaties.
In deze lezing zullen de doelstellingen van het Care2Report onderzoeksprogramma, de verschillende linguïstische pijplijnen, de huidige functionele en technische architectuur en een demonstratie gepresenteerd worden. Het onderzoek naar de linguïstische pijplijn wordt gedemonstreerd door (i) de generatie van de ontologie voor het matchen van het audiotranscript van het gesprek, (ii) de optimalisatie van prompt engineering en (iii) de actieherkenner op basis van convolutionele neurale netwerken. We sluiten af met een vooruitblik op de huidige onderzoeksprojecten en experimenten in de zorg, politie en gemeentelijke overheid.