ESG Awareness Sessie

Op MarketingEffieLive zijn de resultaten van de GME 2022 gepresenteerd. Een tweetal observaties daaruit, vormde de aanleiding voor een gezamenlijk initiatief van Adformatie en KPMG. Allereerst leek een antwoord op een vraag over ‘wie overwegend de marketingstrategie bepaalt in een organisatie’, aan te geven dat deze verantwoordelijkheid bij een grote meerderheid van de ondervraagden niet bij de CMO of marketing manager ligt.

Bij verreweg de meerderheid van de ondervraagden is het een managementverantwoordelijkheid of de verantwoordelijkheid van de CEO. Dat terwijl we graag zouden willen zien dat CMO’s en marketing managers nadrukkelijker in de lead zijn als het gaat om het uitzetten van de strategische marketingkoers van organisaties en merken.

Daarnaast gaf 55% van de ondervraagden aan dat er geen concrete ESG-doelen zijn gedefinieerd in de organisatie en ook zei 54% niet te verwachten dat dit het komende jaar gaat gebeuren.

Dat is opvallend omdat de druk vanuit zowel regulators, investeerders, maar ook eindklanten op zichtbaar en toetsbaar ESG-beleid alleen maar toeneemt. Er zijn niet of nauwelijks sectoren te bedenken waar ESG niet bedrijven of merken raakt. Hier geen beleid of doelen op ontwikkelen, maakt merken en organisaties nodeloos kwetsbaar.

Als ESG niet als ‘moetje’ wordt aangevlogen, maar als onderdeel van een bewuste strategie die bewezen wordt in zowel merkstrategie als in de waarde propositie, dan kun je er zelfs duurzaam concurrentievoordeel mee behalen. Laat dat van origine nou de kerntaak van een CMO / marketing manager zijn. Daarmee biedt ESG de uitgelezen kans voor professionele marketers om van veel grotere strategische waarde voor de organisatie te zijn en weer meer de voortrekkersrol te vervullen.

Maar hoe? Wat betekent ESG eigenlijk? Wat ‘moet’, wat ‘mag’ en wat zou goed of verstandig zijn? Gaat het over recycling, uitstoot, een elektrisch wagenpark of gaat het over een inclusieve, eerlijke, transparante en duurzame supply chain? Of over allemaal? Wat zijn de risico’s? Wat zijn de kansen?

Hoe kies je richting, hoe implementeer je en hoe meet je?

Deze onderwerpen en meer behandelen we in een exclusieve ESG-masterclass voor de moderne marketingleiders. In drie uur word je volledig up to date gebracht over alle relevante onderdelen en hoe je hier mee kán en móet omgaan.

Er is plek voor slechts 25 deelnemers, dus meld je snel aan!

26 april 2023

Capital C Amsterdam

Investering

De investering voor de Masterclass dag bedraagt €450,- per deelnemer. Adformatie-abonnees ontvangen korting: voor hen is het tarief €395,- Dit is inclusief koffie en thee en een afsluitende netwerkborrel, exclusief BTW.

Certificaat

Alle deelnemers ontvangen na succesvolle afronding een deelnamecertificaat van Adformatie Academy en een Advanced Certificate.